petak, 23. studenoga 2012.

CITROEN DIJANA

Citroen 2CV je definitivno najpoznatiji model ove marke i jedan od najpopularnijih i najsimpatičnijih modela koji ikada stvoreni u Francuskoj. Tokom druge polovine prošlog veka postao je simbol ove zemlje, jednako kao što su to crno vino, Ajfelova kula ili hleb “baguette”. Svojom pojavom, specifičnošću i unikatim kvalitetima bio je i još uvek jeste, stvarnost milionima kupaca kojima je zbog neverovatne simpatičnosti i šarma ostao zauvek u srcu.
Storija o ovom legendarnom automobilu počinje još pre Drugog Svetskog rata kada je uprava Citroena poverila Pierre Michelinu ( sinu osnivača čuvene fabrike guma ) i njegovom bliskom kolegi i imenjaku Pierre Boulangeru, razvoj projekta malog, popularnog, jednostavnog i ekonomičnog automobila. Šifra pod kojom je projekat vođen je bila TPV ( toute petite voiture ) i ciljevi su bili da se stvori automobil udobnosti američke limuzine, sa dobrim kočenjem i ponašanjem na putu. Ovi zahtevi se najbolje mogu ilustrovati legendom koja kaže da je od kontruktora traženo da naprave “korpu za jaja” koja će moći da se koristi i na najgorem terenu a da se ni jedno jaje nerazbije. Oni su to bukvalno shvatili pa je budući Citroen ostao bez krova, kao i korpa.

Slika

U svakom slučaju, razvoj je počeo još 1936, a prvi prototipovi su stvoreni krajem 1939. godine. Ti prvi modeli su imali magnezijumsko ogibljenje, dosta aluminijuma pri konstrukciji, samo jedan far, brisače koji su se pokretali manuelno, boxer motor od 2 cilindra koji se startovao samo na “kurblu”. Kabina je bila urađena u totalno asketskom stilu i osim volana i menjača, ništa više nije postojalo.
Međutim, nakon otkazivanja Pariskog salona automobila, 1939. godine i mraka koji se spustio na Evropu, razvoj je prekinut. Ipak, i u uslovima rata i okupacije, Pierre Boulanger, sa saradnicima je uspevao da radi na ovom projektu. Nakon kraja rata
, potreba za automobilima u oslobođenoj Francuskoj je bila ogromna ali je kupovna moć bila izuzetno slaba. Da bi još pojeftinili automobil, stručnjaci u Citroenu su predstavili predprodukcisku verziju koja ima karoseriju i šasiju od čelika a ne od aluminijuma i magnezijuma, farove i brisače u paru i menjač sa četiri brzine.
U jesen 1948. godine, tačnije 7. oktobra, nakon deset godina Pariski salon automobila ponovo otvara svoje kapije i Pierre Boulanger ponosno predstavlja svetskoj javnosti Citroen 2CV. Novi model ne liči na ništa što se do tada proizvodilo i reakcije publike su razne ali je gužva na Citroenovom štandu ubedljivo najveća. U maloj brošuri koja se delila posetiocima stoji, da je cena novog modela 185 000 franaka, najjeftiniji automobil na francuskom tržištu a da će se prvi primerci isporučivati tokom 1949. Ovi prvi modeli su poznati kao serija “A” i poznaju se po motoru od samo 375 ccm koji je imao 9 KS i razvijao maksimalnu brzinu od 69 km/h. Pogon je bio na prednjoj osovini što je za ono vreme bilo napredno rešenje. Samo ime “2CV“ je značilo - deux chevaux vapeur – odnosno – 2 konja, sto je naziv poreske grupe u koju je ovaj automobil upadao.

Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika


Tržište je dobro odgovorilo na ovaj model. Iako je bio najjeftiniji i dalje je bio skup za većinu potencijalnih vozača posleratne Francuske ali je mnogima davao nadu da će jednom sesti za volan sopstvenog automobila. Oni koji su uspeli da skupe novac dobijali su 2CV u samo jednoj boji – sivoj. Od 1955. godine, motor dobija veću zapreminu od 425 ccm i snagu od 12 KS. Ove verzije su poznate pod oznakom “AZ”. Karakteristike automobila, pored već spomenutih bile su i nepostojanje poklopca prtljažnika koji je bio prekriven tkaninom kao i krov a nakon brojnih žalbi korisnika, 2CV je isporučivan sa metalnim poklopcem. Promene na karoseriji osim ove su bile minimalne a 1958. godine se predstavljaju dva nova modela. Prvi je Commercionale odnosno teretna verzija koja je odmah bila odlično prihvaćena i 2CV Sahara 4 x 4, veoma interesantan model. Reč je o automobilu sa dva motora od kojih je jedan montiran napred a drugi nazad i pogonom na sva četiri točka. Ova varijanta je stvorena da bio se rešili problemi koje je standardni model ima na teškom terenu. Oba motora su imala zapreminu od 2425 ccm, dakle mnogo veći agregati a ponašanje na terenu je bilo van svakog očekivanja. Ipak, ovaj veoma specifičan automobil je napravljen u samo 694 primerka, do 1971. godine.

Uvećaj (stvarne dimenzije: 972 x 514)Slika
Slika
Uvećaj (stvarne dimenzije: 1280 x 960)Slika


U šezdesete godine, 2CV ulazi kao već etabliran model sa širokim krugom kupaca, širom Evrope. Kako je ekonomska moć rasla, ovaj model se više ne kupuje kao osnovno vozilo nego kao life – style automobil koji je posebno bio blizak hippi generaciji. U ovoj dekadi se i utvrđuje njegov kult status a čak se dokazuje i na takmičenjima i to na teškim off road stazama gde lakoća konstrukcije i izvrsno ogibljenje odnose pobede. Upravo ovih godina, 2CV dobija nadimak “spaček” pod kojim nije bio poznat samo kod nas. Pored toga tokom ove decenije, promene na karoseriji su izraženije mada su i dalje samo estetske a enterijer postaje malo bogatiji.

Uvećaj (stvarne dimenzije: 640 x 593)Slika
Uvećaj (stvarne dimenzije: 2048 x 1536)Slika
Slika
Slika

Godine 1968. u ponudu se uvodi model Dyane koji predstavlja samo dizajnerski moderniji 2CV. Motori su ostali isti ali se snaga povećava na 18 KS. Već 1970. pojavljuje se i jači motor od 602 ccm i 33 KS koji se ugrađuje kako u spaček tako i u Dyane. Naftna kriza sedamdesetih održava produkciju ovog modela na visokom nivou tako da iako nema nekih velikih promena, spaček i dalje je u vrhu popularnosti. Zbog svog malozapreminskog motora i skromne snage, potrošnja je bila niska i iznosila je 5 – 6 litara goriva na 100 pređenih kilometara. Tokom sedamdesetih, pojavljuju se i specijalne verzije kao što je Sport ali je razlika u odnosu na standardne modele samo estetska.

Uvećaj (stvarne dimenzije: 1600 x 1200)Slika
Uvećaj (stvarne dimenzije: 2048 x 1536)Slika

Početkom osamdesetih, svi 2CV modeli dobijaju veći rezervoar i, napokon, disk kočnice. 1981. godine, predstavlja se popularna “Charlston” verzija koja je imala prepoznatljivu karoseriju farbanu u dve boje ( bordo – crna ) i koja je kod nas bila veoma vožena. Do 1985. godine, promene se sastoje od modifikovanog karburatora i novih sigurnosnih pojaseva. Te godine, na tržištu se pojavljuje još jedna specijalna verzija nazvana France 3 ili Beachcomber, u stvari je to običan beli spaček sa plavim linijama na karoseriji. Koliko god ovaj automobil bio prilagodljiv, kraj se ipak video i u junu 1990. godine poslednji primerak legendarnog 2CV je izašao iz fabrike u Portugalu nakon 5 i po miliona prizvedenih jedinica.

Uvećaj (stvarne dimenzije: 1024 x 768)Slika
Uvećaj (stvarne dimenzije: 1600 x 1200)Slika
Uvećaj (stvarne dimenzije: 1600 x 1200)Slika


Iako deluju krhko i slabo, spačeci su ustvari jako izdržljiva vozila. Verovatno zbog toga što je na njima sve tako pojednostavljeno da i nemože da se kvari. Šalu na stranu, uvek je važilo pravilo da samo orjentaciono mehanički obrazovani vlasnik može da potpuno održava svoje vozilo. U svakom slučaju, svojim mnogobrojnim kvalitetima, 2CV je zaslužio veliki broj poklonika širom sveta, pa čak i na tržištima na kojima nije ni bio prisutan. Kod nas je bio omiljen i veoma popularan a danas kao i u ostalim Evropskim zemljama ih je moguće videti na ulicama, u svim varijantama. Pored izdržljivosti i neospornog šarma, posebno je legendarna njegova stabilnost i ona ponekad zaista zna da začudi. Dugo je 2CV bio poznat kao automobil koji je nemoguće prevrnuti.
Baš zbog takve stabilnosti i izdržljivosti, 2CV je bio čest na maratonskim relijima onog doba, a jako modifikovane verzije su učestvovale čak i na prvim Paris – Dakar relijima. Jednostavno,spaček se nije plašio ni veline pustinje, ni snega i leda.
U svakom slučaju ako ste jedan od mnogobrojnih ljubitelja ovog modela, za početak druženja vam nije potrebno mnogo novca, naprotiv. Širom sveta postoje mnogi klubovi koji okupljaju vlasnike a berza delova i vozila je velika. Za taj trud i uloženi novac dobijate jedan od najsimpatičnijih automobila u istoriji i vernog prijatelja a znajući kako lepši pol reaguje na ovaj model, verovatno i prijateljicu...

Nema komentara:

Objavi komentar