Krajem pedesetih godina prošlog veka, Renault-ovi dizajneri i inženjeri
počeli su sa razvojem novog modela. Tadašnji generalni direktor
Ranault-a Pjer Drajfus (Pierre Dreyfus, direktor u periodu 1955.-1975.)
prvi put 1956. godine pominje ideju o malom vozilu koje treba da bude
udoban putnički auto sa velikim prtljažnim prostorom. Od samog početka
pred novi model postavljeni su vrlo ozbiljni zahtevi.
Trebalo je naći dostojnu zamenu za vremešni model 4CV, koji je u periodu
1947-1961. imao odličan uspeh na tržištu i bio prvi Renault-ov model
koji je prodat u preko milion primeraka. Takođe, trebalo je lansirati
model koji ce na tržištu moći da se takmiči sa već ustoličenim modelima:
Citroen - 2CV, Volkswagen - buba i Mini Moris.
Godine 1958. doneta je odluka
o početku novog razvojnog projekta koji je
dobio broj 350. Novi model je zamišljen kao kombinacija limuzine i
transportera. Iz tog perioda potiče prototip četvorke sa dvocilindričnim
motorom od 350 cc.
Posle brojnih i dugotrajnih razmatranja, 1959. godine doneta je odluka o
konačnom dizajnu novog automobila. Novi model dobio je broj 112.
3. avgust 1961.
3. avgusta 1961. godine zvezda rođena. Sa proizvodnih traka Renault-ove
fabrike na ostrvu Seguin na Seni u oblasti Billancourt, pored Pariza,
lansiran je novi model. Prve četvorke bile su, zapravo, i trojke i
cetvorke. Malo je poznato da je prvo lansiran model R3. Broj 3 je
označavao 3 francuske fiskalne konjske snage.
Ovaj model je imao isti spoljni izgled kao i model R4, ali je bio znatno
skromnije opremljen. Pokretao ga je motor od 602 cc i imao je
trostepeni menjač. Proizvoden je u periodu 1961-1962. Ukupno je
proizvedeno svega 2526 komada u karakterističnoj sivo-drap boji. Od
1962. proizvodi se isključivo model R4.
Internacionalna premijera modela R4 bila je vec u septembru 1961. na
Sajmu automobila u Frankfurtu. Interesantno je da je francuska premijera
bila nešto kasnije, 4. oktobra iste godine, na gala predstavi u
Pallais de Shaillot u Parizu, a neposredno zatim i na Pariskom salonu
automobila. Tada je francuskoj publici predstavljen i laki transporter
R4 Furgonnette. U jesen 1962. godine na tržištu se pojavljuje R4
dostavno vozilo - model Furgonette.
Ovaj model je nasledio dotadašnji Renault-ov laki transporter JUVA4.
Godine 1963. ponuda na tržištu sastojala se od pet modela R3, R4, R4L,
R4L Super Confort i R4 Furgonnette.
Model R4L Super Confort je imao luksuzniju opremu i karakteristična
zadnja vrata koja su otvarana na dole, dok se zadnje staklo uvlačilo u
vrata. Ovaj model je imao karakteristične elegantne dvodelne branike i
dvodelne "radkapne"
Prve četvorke su bile opremljene četvorocilindričnim motorom radne
zapremine 747 cc i 23 KS, preuzetim iz modela 4CV, i imale su trostepeni
menjač. Osnovno obeležje četvorki bila je karakteristična poluga
menjača smeštena na komandnoj tabli. Ručna kočnica je bila smeštena
napred, ispod volana. To je bio prvi model automobila sa petoro vrata,
tzv. hatchback. Ujedno, to je bio i prvi Renault-ov model sa prednjim
pogonom.
Četvorka je i prvi model automobila koji je imao potpuno zatvoren sistem
hladenja sa ekspanzionom posudom. Već od 1963. u četvorke se ugrađuje i
jači motor, radne zapremine 845 cc, preuzet iz modela Renault
Dauphine, koji je razvijao 26 KS.
Naredne godine ponuda je obogaćena modelom R4 Export, modelom La
Parisienne, kao i modelom Renault 4 Sinpar 4x4 sa pogonom na sva četiri
točka.
Godine 1965. R4 je zvanično preimenovan u "Renault 4". Te godine
učinjena su i neka tehnička poboljšanja: ugrađen je novi glavni kočioni
cilindar, povećan razmak prednjih točkova i poboljšan sistem grejanja i
ventilacije kabine. Februara 1966. godine milioniti primerak četvorke
silazi sa proizvodne trake.
Godine 1968. sve četvorke dobijaju novi, četvorostepeni sinhronizovani
menjač. Takođe, ugrađuju se novi branici, nove komandne table i nove
maske hladnjaka koje obuhvataju i prednje farove.
Te godine postignut je i apsolutni rekord u proizvodnji četvorki - 368.566 komada.
Od 1972. godine u standardne četvorke namenjene francuskom tržištu
ugrađuje se pojačani motor radne zapremine 782 cc i snage 26 KS. Naredne
godine počinje proizvodnja modela R4 TL u koji je ugrađivan motor
radne zapremine 845 cc i snage 34 KS pri 4700 o/min. Novi,
četvorostepeni, sinhronizovani menjač, preuzet iz Renault-a 6, ugrađuje
se u sve modele od naredne godine.
1979. godine lansiran je model Renault 4 GTL. Ovaj model ima
četvorocilindrični motor radne zapremine 1108 cc koji razvija 34 KS pri
4000 o/min i obrtni moment od 73.5 Nm pri 2500 o/min.
Posebnu pažnju je pobudio zbog svoje izuzetne ekonomičnosti, pošto
potrošnja goriva iznosi 5.4 l/100 km. U to vreme je važio za velikog
štedišu. Isti motor se ugrađivao i u novi Renault 4 Transporter F6. Te
godine plastična prednja maska dobija sivu boju.
Nema komentara:
Objavi komentar